Kompetenslandskapets omvandling mot industri 4.0 - ny rapport

Publicerad

Västsvensk tillverkningsindustri står inför omfattande utmaningar och möjligheter. Vissa menar att man står inför en industriell revolution och övergång till en industri 4.0. En revolution som inte bara innebär en fördjupad och mer avancerad automatisering av produktion utan även en bredare integration av digitaliserade lösningar och informationshantering i industrin. Detta kräver i sin tur förändrade kompetenser. I en ny rapport presenteras resultaten från en förstudie om det förändrade kompetensbehovet.

I förstudien har forskare vid Centrum för regional analys, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, i samarbete med Västra Götalandsregionen tittat närmare på frågorna:

• Vilka kompetenser behövs egentligen i framtidens ”smarta” industri i Västra Götaland?
  • Hur ser de viktigaste historiska utvecklingstendenserna ut?
  • Hur ser industrins kompetenslandskap ut?
  • Vilka strategier ska man ha för att framöver analysera industrin kompetensbehov i ett förändrat industriellt sammanhang?

Läs resultaten i rapporten Kompetenslandskapets omvandling mot industri 4.0

Kontakt: